اکستراکتور

اکستراکتور 8 قاب اتوماتیک با سبد متحرک

اکستراکتور 8 قاب

در زنبورداری به روش‌های نوین از دستگاه‌های متعددی استفاده می‌شود که علاوه بر سرعت‌بخشیدن به کار زنبورداران باعث به‌کارگیری دقت بیشتری در انجام این امور می‌گردد. یکی از این وسایل کاربردی اکستراکتور می‌باشد که انواع زیادی در بازار دارد و خریداران می‌توانند بسته به بودجه و نیاز خود آن را تهیه کنند.
در قدیم استفاده از انواعی دستی این وسیله مرسوم بود؛ امروزه انواع اتوماتیک طرف‌داران بیشتری داشته و استفاده از آن مزایای زیادی برای زنبوردار خواهد داشت.

دستگاه اکستراکتور چیست؟

پس از تولید و مهیا سازی شهد گل توسط زنبورعسل و فراهم آمدن عسل، این حشرات مفید اقدام به ذخیره عسل در محفظه‌هایی با نام موم خواهند کرد. اکستراکتور در فصل برداشت محصولات کندو به کمک زنبوردار می‌آید. این دستگاه که عسل گیر نیز نامیده می‌شود باعث جداسازی دقیق عسل از شانه شده و عسلی خالص و بدون ناخالصی فراهم می‌کند.
عمل اصلی این وسیله تخلیه کامل عسل از شانه‌های کندو است که بسته به نوع دستگاه این عمل با سرعت و قدرت‌های مختلفی انجام می‌گیرد. بدنه این وسیله عموماً از جنس استیل‌های درجه یک می‌باشد که هیچ‌گونه واکنش شیمیایی با عسل نداده و تأثیری در کیفیت آن نمی‌گذارد.
داخل این دستگاه همچنین مجهز به توری و شیر تخلیه مجزا می‌باشد که امکان استفاده از تعداد زیادی شانه عسل با حجم بالا را فراهم می‌کند.

انواع اکستراکتور عسل

دستگاه اکستراکتور عسل به‌طورکلی در دو نوع الکتریکی و دستی در بازار موجودند که اسکلت‌بندی و اجزای آن‌ها تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته؛ اما نوع برقی به دلیل داشتن گیربکس بزرگ‌تر، قوی‌تر بوده و وزن بیشتری دارد. همچنین میزان کارایی نوع برقی بیشتر بوده و حجم (خرید) عسل حاصل از آن قابل‌توجه می‌باشد.

در اکستراکتور برقی موتور بزرگی تعبیه شده است که با برق شهری کار می‌کند و می‌تواند شانه‌های بیشتری را تخلیه کند. این نوع دستگاه معمولاً در قاب‌های تعداد بالا تولید می‌شوند و به دلیل کارایی و دقت بالایی که دارند بسیار پرفروش می‌باشند.
انواع دستی این وسیله در مناطقی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد و یا حجم عسل تولیدی قابل‌توجه نیست مورداستفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با تعداد قاب‌هایی کمتر از 6 عدد تولید می‌شود و استفاده از آن نیاز به‌صرف انرژی و زمان زیادی خواهد داشت. دسته این دستگاه نیز به‌صورت مکانیکی و با نیروی انسانی به حرکت در می‌آید که با چرخاندن آن عمل تخلیه عسل از موم صورت می‌گیرد.

ویژگی اکستراکتور 8 قاب اتوماتیک

این دستگاه وزن بالایی داشته و برای زنبورداری‌هایی با حجم تولیدی فراوان انتخاب بسیار هوشمندانه‌ای خواهد بود. دسته و سبد متحرک این وسیله به‌سرعت عسل گیری کمک شایانی می‌کنند . تعداد قاب بالای این محصول باعث می‌شود میزان گنجایش عسل در دستگاه افزایش محسوسی پیدا کند. این سبدها مختص قرارگیری شانه‌های عسل بوده که بدون ایجاد شکستگی در آن‌ها تخلیه عسل صورت می‌گیرد.
میزان قدرت موتور این اکستراکتور در حدود یک اسب بخار بوده و به کمک نیروی برق‌کار می‌کند. اتوماتیک بودن این دستگاه باعث می‌شود نیاز به نیروی انسانی به حداقل برسد و فرایند جداسازی عسل در کمترین زمان و بادقت بالا انجام گیرد. همه این خصوصیات در کنار ضخامت مناسب و کیفیت بالای بدنه باعث می‌شود تا این مدل به یکی از دستگاه‌های پرفروش در حیطه زنبورداری تبدیل گردد.

قیمت دستگاه اکستراکتور

قیمت دستگاه عسل گیر بسته به تعداد قاب‌ها، نوع گیربکس دستگاه، برقی بودن، برند تولیدکننده اکستراکتور، کیفیت، نرخ ارز، نوسان قیمت مواد اولیه و… متفاوت است.
اگر چه این فاکتورها بر قیمت اکستراکتور تأثیر گذارند؛ اما ظرفیت این دستگاه یا همان تعداد قاب بیشترین اثر را بر قیمت این محصول خواهد داشت. حداقل تعداد قاب تعریف شده برای این وسیله 4 عدد و حداکثر آن بیش از 50 قاب می‌باشد. همچنین انواع برقی اکستراکتورها که مجهز به بدنه ضدزنگ با ضخامت بالا می‌باشند نسبت به انواع دستی این دستگاه قیمت بالاتری به خود اختصاص می‌دهند

امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا